Bratislava
27. júna (TASR) - Viacerí pacienti, ktorých tento týždeň
hospitalizovali na ortopedickom oddelení Nemocnice Bory v Bratislave,
dostali po prijatí na podpis zmluvy na úhradu sumy 1000 eur. Podľa zmlúv
si mali objednať nemedicínske služby súvisiace s hospitalizáciou.
Pacienti, s ktorými TASR hovorila, potvrdili, že sa o poskytnutie
žiadnych služieb predtým nezaujímali. Nemocnica Bory tvrdí, že služby sú
výlučne dobrovoľné. Bratislavský samosprávny kraj pre TASR potvrdil, že
pre poplatok za nemedicínske služby dostal nedávno podnet, ktorý
preveruje.
Nemocnica Bory v reakcii pre TASR deklarovala, že sa dopláca len za nadštandardné doplnkové služby. „Zdravotná
starostlivosť zostáva plne hradená zo zdravotného poistenia a tieto
doplnky slúžia výlučne pacientom, ktorí majú záujem o vyšší komfort
alebo špecifický prístup,“ uviedol generálny riaditeľ nemocnice Ivan Vulev.
Doplnkové služby v rámci ortopédie týkajúce sa plánovaných výkonov sa
rozšírili od júna. Pacienti, ktorým bol termín operácie potvrdený pred
týmto dátumom, dostali podľa nemocnice možnosť sa pre ne rozhodnúť
dodatočne. Priblížila tiež, že medzi kľúčové nemedicínske doplnkové
služby patrí najmä garancia jednolôžkovej izby či rozšírený výber
stravy, ktoré prispievajú k vyššiemu komfortu počas hospitalizácie.
Pacienti, ktorí spomínané zmluvy dostali, boli hospitalizovaní na
dvojlôžkových izbách. Od zdravotníckych aj nezdravotníckych pracovníkov
sa napríklad postupne dozvedeli, že poplatok majú zaplatiť preto, lebo
nejde o bežnú, ale novú modernú nemocnicu. Taktiež im bolo povedané, že
poplatok slúži na krytie nákladov spojených s prevádzkou budovy a na
manažment, že je ním spoplatnený každý operačný výkon alebo že na izbe
majú filtrovaný vzduch.
„Doktor mi povedal, že v iných nemocniciach by sme čakali dlhšie,
nedostali by sme tam takú kvalitnú starostlivosť a nebolo by tam také
kvalitné vybavenie,“ priblížila pre TASR jedna z pacientiek, ktorá
takúto zmluvu dostala. Spomínanú zmluvu na nemedicínske služby niektorí
označovali podľa jej slov aj ako doplatok.
Nemocnica Bory reagovala, že od začiatku júna zoperovala takmer stovku
ortopedických pacientov v režime plánovaných hospitalizačných výkonov.
Všetkým pacientom bola podľa nemocnice poskytnutá zdravotná
starostlivosť a to bez ohľadu na to, či prejavili záujem o novú ponuku
doplnkových nadštandardných nemedicínskych alebo medicínskych služieb. „Je
nám úprimne ľúto, ak v prípade našich pacientov nastalo určité
nedorozumenie. Nadštandardné služby vnímame ako nástroj, vďaka ktorému
si môžu naši pacienti prispôsobiť starostlivosť podľa vlastných
predstáv. Ide o legálny spôsob, ktorý je bežne dostupný aj na pôde
ostatných nemocníc na Slovensku. Ak náš pacient nebude mať záujem o
nadštandardné služby, zdravotná starostlivosť mu bude poskytnutá v
rozsahu verejného zdravotného poistenia,“ vysvetlil hovorca Nemocnice Bory Tomáš Kráľ.
Poplatkom za nemedicínske služby v nemocnici Bory sa po podnete pacienta
už zaoberá Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Vysvetlil, že
poskytovateľ, s ktorým má zdravotná poisťovňa pacienta zmluvu, nesmie
požadovať úhradu za starostlivosť plne hradenú z verejného zdravotného
poistenia ani podmieňovať jej poskytnutie poplatkom. „Keďže však v
predmetnej veci ide o nedávno prijatý podnet a BSK zatiaľ v rámci jeho
prešetrovania nemá všetky potrebné informácie, nie je možné vyjadriť sa
konkrétnejšie,“ uviedla pre TASR hovorkyňa kraja Lucia Forman.
BSK v tejto súvislosti na ľudí apeloval, aby si riadne prečítali každý
podpisovaný dokument. Odporučil, aby o nejasnostiach najskôr
komunikovali s poskytovateľom. V prípade pochybností o plnení
legislatívnych povinností môžu podľa neho podať podnet na príslušný
kraj, ktorý ho prešetrí. „Ak dôjde k záveru, že poskytovateľ mohol
porušiť svoje zákonné povinnosti, začne voči poskytovateľov správne
konanie vo veci uloženia pokuty. Pokiaľ samosprávny kraj zistí, že na
prešetrenie podnetu alebo jeho časti nie je príslušný, takýto podnet
odstúpi príslušnému orgánu na ďalšie konanie,“ doplnila hovorkyňa.
Aj Ministerstvo zdravotníctva (MZ) SR pre TASR potvrdilo, že podmieňovať
poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť
poistenca sa nesmie a poskytovanie nadštandardných služieb je viazané na
dobrovoľný zmluvný vzťah. Poukázalo tiež na to, že poskytovateľ je o
rozsahu a podmienkach poskytovanej starostlivosti povinný informovať
vopred. „Jeho neuzavretie nesmie znamenať odopretie zdravotnej starostlivosti pacientovi,“
podotklo. Rezort však v danom prípade žiadny podnet nezaznamenal.
Zároveň upozornil na to, že výber poplatkov preveruje príslušný
samosprávny kraj.
Nemocnica Bory nemôže podmieniť operáciu platbou, zhodli sa odborníci
Nemocnica, ktorá má zmluvy so zdravotnými poisťovňami, nesmie od
pacientov za poskytnutie zdravotnej starostlivosti požadovať žiadne
plnenie nad rámec prípadnej spoluúčasti pacienta na takomto výkone. Pre
TASR to potvrdil právnik Ivan Humeník, ktorý sa špecializuje na
zdravotnícke právo, v súvislosti s poplatkami v Nemocnici Bory v
Bratislave. Zdravotnícka analytička Jana Ježíková ich považuje za
nelegálne. Asociácia na ochranu práv pacientov poukázala na to, že
pacienti musia mať možnosť sa vopred oboznámiť s prípadnými poplatkami.
Humeník upozornil, že platná legislatíva zakazuje, aby sa podmieňovala zdravotná starostlivosť iným plnením. „Ide
v podstate o situáciu, keď napríklad poskytovateľ umožní pacientovi,
aby u neho získal zdravotnú starostlivosť, ale len v prípade, ak pacient
zaplatí poplatok za wi-fi pripojenie, ktoré poskytovateľ ponúka vo
svojich priestoroch. Platby za činnosti, ktoré si pacient slobodne
neobjednal a ktoré predstavujú pre pacient bariéru k tomu, aby sa dostal
k starostlivosti, na ktorú mu zákon priznáva nárok, sú taktiež v
rozpore so zákonom,“ povedal Humeník. Upozornil, že poskytovateľ
nesmie zvýhodňovať pacientov, ktorí „podľahli“ jeho tlaku a „nezákonný“
poplatok zaplatili, oproti pacientom, ktorí poplatok zaplatiť odmietli.
Vysvetlil, že rozsah zdravotnej starostlivosti, ktorú uhrádzajú zdravotné poisťovne, určuje legislatíva. „Ak
mala byť v zmysle týchto predpisov daná zdravotná starostlivosť zo
strany nemocnice 100 percent hradená z verejného zdravotného poistenia a
pacient spĺňal podmienky na to, aby za neho poisťovňa starostlivosť
uhradila, tak je v podstate pacientova spoluúčasť na takejto zdravotnej
starostlivosti vo výške nula percent. To značí, že nemocnica v takom
prípade za poskytnutú starostlivosť nesmie žiadať od pacienta žiadnu
platbu,“ povedal. Ozrejmil, že porušenie pravidiel týkajúcich sa
poplatkov je sankcionované do výšky 16.596 eur, v prípade opakovaného
porušenia počas predchádzajúcich 12 mesiacov, je možné sankciu
zdvojnásobiť.
Asociácia na ochranu práv pacientov (AOPP) pripomenula, že pacient má
právo odmietnuť nemedicínske služby a má nárok na rovnakú zdravotnú
starostlivosť hradenú z verejného zdravotného poistenia. „Pacienti
musia mať dostatočný čas a možnosť sa vopred oboznámiť so všetkými
zmluvnými podmienkami vrátane prípadných poplatkov, a to už pri
plánovaní hospitalizácie. Hoci cenník je zverejnený na webovom sídle
nemocnice spolu s ďalšími informáciami potrebnými pred hospitalizáciou,
nemocnica by mala jednoznačne overiť, či pacient bol na túto skutočnosť
upozornený a či jej plne porozumel,“ uviedla pre TASR prezidentka AOPP Elena Marušáková.
Pokračovala, že ak k tomu nedošlo, je nevyhnutné, aby nemocnica zabezpečila nápravu a transparentný komunikačný proces.
„V tomto prípade je namieste otázka, či nemocnica dokáže oddeliť
medicínske a nemedicínske služby. Úhrada z verejného zdravotného
poistenia je totiž v rovnakej výške pre všetky nemocnice bez ohľadu na
doplnkové nemedicínske okolnosti, ako je napríklad jednolôžková izba. V
iných nemocniciach je takáto izba považovaná za nadštandard a pacient si
za ňu pripláca osobitne,“ doplnila Marušáková.
V prípade, že majú ľudia pocit, že im starostlivosť podmieňovali úhradou
nemedicínskych služieb, odporučila, aby požiadali o rozpis ponúkaných
služieb a cien či písomné potvrdenie, že ich odmietnutie nemá vplyv na
poskytnutie starostlivosti. Pripomenula, že o pomoc môžu požiadať aj
AOPP či zdravotnú poisťovňu.
Zdravotnícka analytička Jana Ježíková, ktorá v minulosti pôsobila ako
riaditeľka odboru zdravotníctva Bratislavského samosprávneho kraja a
štátna tajomníčka rezortu zdravotníctva, vníma poplatok, ktorý
vyžadovala Nemocnica Bory, ako nelegálny. Upozornila na to, že zo zmluvy
v tomto prípade nie je jasné, čo má byť obsahom nemedicínskych služieb.
„O to viac, že cena je až 1000 eur,“ podotkla pre TASR s tým, že tvorba ceny má svoje zákonom definované pravidlá.
Vysvetlila, že súčasťou poskytnutia zdravotnej starostlivosti hradenej z
verejného zdravotného poistenia sú aj nemedicínske služby spojené s
hospitalizáciou, ako napríklad strava a celkový pobyt. Pacient si za
vlastné podľa jej slov hradí, ak si želá napríklad tresku z bufetu alebo
krížovky z novinového stánku. „Ak mu nemocnica chce ponúknuť niečo
ešte iné, nemedicínske, má to presne vymenovať, aby to bolo
kontrolovateľné, a pacient to môže slobodne odmietnuť alebo prijať,“ dodala.
Ježíková mieni, že ak pacienta v nemocnici oslovujú s podpisom zmluvy na
nemedicínske služby pred zákrokom, má to znaky protiprávnosti, aj keď
je v nej napísané, že poplatok žiada zaplatiť slobodne a dobrovoľne.
Tiež upozornila na možné zneužitie tiesne a rozrušenia pacienta. Takéto
podpísanie zmluvy možno podľa jej slov považovať za neplatný právny úkon
a pacient by tak poplatok zaplatiť nemusel. „Vyzerá to tak, že sa zneužíva tieseň pacienta, jeho rozrušenie, čo je konanie, ktoré sa prieči dobrým mravom,“ uzavrela.